Dag 17: Lugo - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Jan Nagel - WaarBenJij.nu Dag 17: Lugo - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Jan Nagel - WaarBenJij.nu

Dag 17: Lugo

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

01 September 2014 | Spanje, Lugo

Omdat we gisteren een flinke tocht gemaakt hadden, was het een relatief korte etappe naar Lugo. Het Italiaans echtpaar, Fabricio, Paula, Polina en ik vertrokken als laatsten uit de mooie herberg. Het was weer mistig en vooral door de wind, werd je onder de bomen toch ook nog nat. Van de omgeving zag je aanvankelijk niets en pas na een hele tijd werd het na een bezoek aan een klein barretje, na een cafee con leche en een bocadille, weer warm en moest de hoed weer op. In een klein dorpje voor Lugo, werden we nog even binnengeloodst in een schuur met veel houtsnijwerk. Het oud, een beetje Duitssprekend, mannetje was er wel trots op en verkocht ons een klein kunstwerkje, een klompje. Al vrij vroeg in de middag bereikten we Lugo dat op zondag wel uitgestorven bleek. Na een verfrissende douche is het als pelgrim wel zo netjes om de kathedraal te bezoeken. Samen met Adam, een Pool, en de reeds genoemden werden we uitgebreid gegidst. En volgens de gids hadden we als pelgrim het recht om de goed verborgen relikwie met een stukje van het kruis van Christus te mogen aanraken. Als dat niet veel aflaten zal opleveren, dan weet ik, nederige pelgrim, het ook niet meer. Na een zeer internationaal telefoongesprek met Ria, kon het hele gezelschap zich tegoed doen aan een zeer gevarieerde en voedzame maaltijd. Dat de sluitingstijd van de albergue overschreden zou worden hadden we al bedacht. Er was al een Franse telefonische hulpdienst ingeschakeld, maar die bleek te diep te slapen. Dankzij de Duitse Simone, die ons zelfs hoorde met oordopjes in, konden we voldaan in ons stapelbed duiken.

• 01 September 2014 - 21:22

Frank:

Ha, de prachtige verdedigingswallen van Lugo.
    Het zit er bijna op Jan. Je ruikt Santiago al.